اعزام دانشجو به بلژیک

اعزام دانشجو به بلژیک

کشور بلژیک در غرب اروپا قرار دارد و از جنوب با کشور فرانسه هم‌مرز است. این کشور به شیوه سلطنتی-دموکراتیک اداره می‌شود و واحد پول آن یورو و زبان رسمی‌اش فرانسه است. در کشور بلژیک سه زبان هلندی، فرانسوی و آلمانی رایج است اما  بیش از هشتاد درصد مردم زبان فرانسوی را می‌فهمند و یا به آن صحبت می‌کنند. این کشور صاحب آب‌وهوایی معتدل دریایی است و تابستان‌های خنک و زمستان‌های نسبتا متعدل دارد.

تحصیلات دانشگاهی در کشور بلژیک به دو زبان هلندی و فرانسه ارائه می‌شود. سیستم آموزش عالی بلژیک از فرآیند بولونیا پیروی می کند و مدرک لیسانس سه ساله و مدرک ارشد یک ساله یا ۲ ساله را اعطا می کند. دانشجویان بعد از تمام دوره کارشناسی ارشد می توانند در پروژه های تحقیقاتی که منجر به مدرک دکترا می شود، شرکت نمایند. مدرک دکترا فقط توسط دانشگاه‌های بلژیک ارائه می شوند.

موسسات آموزش عالی در هر یک از دو جامعه هلندی زبان و فرانسوی زبان دسته بندی مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال موسسات آموزش عالی در جامعه فلاندری به دانشگاه‌ها (پژوهشی) و دانشگاه‌های علمی کاربردی تقسیم می‌شوند. در جامعه فرانسوی زبان نیز موسسات آموزش عالی به دانشگاه‌ها، کالج‌های دانشگاهی و کالج‌های هنر تقسیم‌بندی می‌شوند.

متاسفانه در سفارت بلژیک در ایران، فرآیندی سخت‌گیرانه و بلندمدت برای صدور ویزا وجود دارد و آرتا دانش بین‌المللی به این دلیل علیرغم داشتن مجوز از وزات علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران برای اعزام دانشجو به این کشور، تمرکز خود را بر فرانسه محدود کرده است.

Scroll to Top
اسکرول به بالا